Знаете ли какво е общото между първия фон дьо тен, първите изкуствени мигли и първата водоустойчива козметика? Е, ако мислите, че във формулите им има една и съща "тайна" съставка, то определено ще Ви изненадаме. Отговорът на въпроса е името "
Max Factor" или световно известната козметична марка, която днес е достъпна за всички дами по света, но преди дълги години е "помощник" единствено на холивудските звезди от големия екран. Нещо повече: именно "Max Factor" е създателят на бляскавия им имидж и дори създателят на думата "грим". Да, очевидно съвсем заслужено днес марката е една от световно известните козметични производители с водещи позиции. Но не само днес. Когато се обърнем назад към историята, също толкова очевидно става, че марката е била водеща още със създаването си, а и във всеки един момент до днешни времена.
"Max Factor" преди

Всичко започва с уменията, идеите и смелостта на един човек - Максимилиан Факторович, по-късно получил името Макс Фактор, а още по-късно станал и основател на своя козметична марка. Опитът и знанията си за козметичния свят обаче Макс "подхранва" много по-рано - в детските си години. А тях прекарва в родното си градче Лодз (тогава в територията на Русия, но днес част от Полша). Роден през 1872 г. в този град, Макс израства в семейство с еврейски произход, но с изключително скромен начин на живот. Дотолкова, че едва 8-годишен Максимилиан започва да помага в местната аптека, където със страничния поглед върху смесването на субстанции момчето поставя основите на интереса си към козметичните формули. По-късно, вече 23-годишен, Макс разполага и с опит в занаята на перукарството, а също и със смелост в търсенето на по-добър начин на живот. Младежът се премества да живее в град Рязан и отваря собствено магазинче, в което продава собственоръчно направени парфюми, кремове, гримове и перуки. Един ден целият този асортимент впечатлява едни случайни клиенти - актьори от пътуваща театрална трупа. Но както се казва "няма нищо случайно" и Максимилиан определено се убеждава в това. Актьорите остават впечатлени от продуктите и не след дълго сценичният грим на представленията им е този от магазинчето на Макс. А след тази "реклама" младият мъж е назначен за козметичен експерт в Руската опера и дори избран за консултант по красота в двора на Николай II.

С течение на времето обаче антисемитските настроения в родината на момчето се увеличават и стават причина Макс отново да поеме в търсене на по-добър начин на живот. Крачката към него е направена през 1904 г., когато младият Максимилиан емигрира в САЩ и официално получава името Макс Фактор от емигрантските власти. Въпреки че началото на новото място е изключително трудно за чужденеца в Америка, той не се отказва. Дори забелязва нещо важно за неговия успех – това, че за начинаещата кино индустрия гримът е важна част. Така през 1908 г. Макс отваря собствен магазин, а година по-късно основава своята компания "Max Factor". При набиращата скорост кино индустрия Макс започва да екпериментира с различни съставки, опитвайки се да създаде безупречен грим за филмовите актьори. И резултатът се появява. През 1814г. Макс Фактор създава уникален тогава кино грим - лек и с покривен нюанс крем, наречен "Flexible Greasepaint" и подобен на фон дьо тена днес. Продуктът бързо впечатлява всички, защото не създава ефект "маска", не засъхва и не се рони, както предишния кино грим, който използват повечето актьори. Не след дълго името на козметичната марка "Max Factor" бързо се разпространява и постига големи успехи. Дотолкова, че в златната ера на грима в Холивуд "Max Factor" е единственото име, което се грижи за вида на звездите от черно-белия екран. Сред първите клиенти на марката, например, e Чарли Чаплин. А с течение на времето "Max Factor" става създател на иконичния външен вид на най-известните кино дами на епохата, като Ава Гарднър, Джийн Харлоу и Марлене Дитрих.
Също толкова иконични обаче стават и продуктите, създадени от козметичния експерт Макс Фактор. Още през първите години от старта на марката, много актриси в Холивуд нямат търпение да пробват крема "Flexible Greasepaint", познат още като "гъвкавия грим". Едновременно с това мнозина искат и да набавят перуките, направени от естествена коса. Освен това, Макс създава още нещо, което става хит за кино индустрията - изкуствените мигли, които са специално проектирани за актрисата Филис Хейвер, поискала да изиграе ролята на жената-вамп. Скоро след това този продукт става големият триумф на марката. Но след него се появяват и още триумфални постижения. През 1916 г. Макс добавя в каталога сенки за очи и моливи за вежди, които са и първите продукти на разположение извън филмовата индустрия. А с настъпването на 1918 г. Макс Фактор прави поредната голяма крачка напред - измисля принципа "Цветова хармония" и така създава тенденция в грима, като за първи път в историята пудрата, ружът, сенките и червилото са в цветова хармония с естествения цвят на косата, очите и кожата.

С настъпването на 1920 г. Макс проектира и пълна гама от козметични продукти за кино индустрията и обществото, а за представянето на изобретенията си въвежда съвсем нова дума - "грим". Оттогава "гримът" и "гримирането" стават популярни фрази в речника на много дами. През следващите години нововъведенията на "Max Factor" не спират да събират погледите. От 1928 г. по настоятелна препоръка на Макс актрисата Джин Харлоу става първата в света платинена блондинка и веднага след това суперзвезда, която поставя тенденция сред жените в обществеността. След няколко години "Max Factor" измисля и представя още един полезен принцип за постигането на перфектен грим - основателят на марката създава специалното си изобретение "Calibrator Beauty", чрез което взима размерите на различни черти и зони, определя структурата на лицето и така решава как, колко и какъв грим да използва в дадени зони на едно лице и оптически да скрие негов малък дефект. Е, дори и след тази нова тенденция козметичната марка успява да продължава да впечатлява. И то с поява на поредица от иновативни продукти. От 1935 г. марката представя "Pan Cake" пудрата, която отново грабва кино звездите заради това, че след нанасянето на тънък слой не засъхва и поддържа визията прекрасна при вече появилата се цветна филмова лента. Още знаменити продукти в каталога на марката са също дълготрайното червило "Tru-Color", очните линии, наситен туш за мигли и "
Creme Puff" - продуктът, който съчетава в едно кремообразната основа и пудрата, проявявайки матиращ ефект.
Идва момент обаче, в който знаменитите продукти продължават да се появяват без присъствието на емблематичния си създател. През 1938 Макс Фактор умира на 66-годишна възраст, а управлението на бизнеса остава в ръцете на неговия син. Но и наследникът успява да се справи също толкова блестящо. По време на неговото управление се появяват още хитови продукти в каталога: различни цветове лакове за нокти, първият коректор, прикриващ несъвършенствата по кожата, първата спирала, която се предлага в познатото днес продълговато шишенце и се нанася със специална четка, без необходимост от намокрянето и втриването ѝ в кутийка с туш. Всъщност през годините марката не спира да расте, дори и след като идва време, в което нов собственик без фамилия Фактор в името си, поема управлението - това е компания "Procter & Gamble".
"Max Factor" сега

От 1991 г. до днес "Max Factor" e част от компания "Procter & Gamble". Но традициите, поставени от основателя се запазват. Даже и частица от историческите постижения на марката остават - от 1984 г. до днес музей "Max Factor" е с отворени врати и посреща посетители в сградата, в която холивудските актриси са били гримирани и фризирани от специалисти на марката.
Днес "Max Factor" продължава да присъства под светлините на прожекторите и продуктите ѝ да се използват от множество известни личности. Все пак марката предизвиква появата на първия в историята Оскар за филмов грим. A в днешни времена "Max Factor" се появява и на модните подиуми, като нейни продукти "се грижат" за безупречната визия на много от моделите на "Milan Fashion Week". Едновременно с този успех редица доказани професионални гримьори признават нейните качества. А някои от тях дори сливат опита си с марката и започват съвместна работа - от 2004 г., например, един от най-влиятелните гримьори в света, Пат Макграт, става директор в отдела "Max Factor Global Creative Design".

Що се отнася до продуктите, то "запазената марка" да впечатляват с нововъведения също остава. Ето защо, например, през 2001 г. от "Max Factor" представят дълготрайното червило "Lipfinity", за което посочват, че подарява ярък и неотразим цвят в продължение на 12 часа. Вероятно точно поради това между 2006 г. и 2008 г. едно "Lipfinity" се продава на всеки 9 секунди в световен мащаб. Е, има и още емблематични продукти от новото време, които "Max Factor" създава. Такива са бестселър спиралите за очи "False Lash Effect" и озаряващите тена продукти "Eye Luminizer Brightener" и "Skin Luminizer Foundation".
Всъщност нито за миг специалистите от марката не изневеряват на репутацията ѝ на "изобретател", допринесъл за напредъка на козметичния свят. Така, въпреки дългата история, дори и в 21 век "Max Factor" продължава да комбинира науката и артистизма в гримирането, за да се създаде водещи и емблематични продукти, като част от последните представители са цветните и хидратиращи формули за устни "Colour Elixir". Е, понякога има и иновативни попълнения, като "Colour Effect Flipstick", съчетаващ две различни червила или продуктът с опаковка, подобна на спиралата, но с по едно червило от горната и от долната си страна. Също толкова иновативна стъпка напред показват и продуктите от серия "Max Factor Facefinity", сред които формулата "All Day Flawless 3 in 1 Foundation", съчетаваща действията на 3 продукта - основа за нанасяне на грима, коректор за прикриване на несъвършенствата и течен фон дьо тен за продължително покритие.
Тези и още много други представители в каталога печелят признания и добри отзиви. А освен известните под светлината на прожекторите, водещият производител на декоративна козметика печели милиони жени от различни точки на света. И всяка от дамите може да избира сред изобилие от декоративна козметика, според своите стил и предпочитания, дори
тип кожа. Каталогът предлага от различни видове моливи за вежди, очни линии, спирали и моливи за очи през CC коректори, бронзанти, пудри, фон дьо тени и основи за грим до разнообразни палитри лакове за нокти, червила, гланцове и сенки за очи. Но освен продуктите си, "Max Factor" решава да сподели и щипка от опита и експертността си. Прави го чрез публикуване на безплатни съвети и практически видео уроци в сайта си, чрез консултации за правилното използване на изобилие от продукти. И всичко това, защото "вярваме, че всяка жена може да бъде бляскава", както казват от екипа на марката.